In het meerjarenplan 2020-2025 van de Stad Poperinge zijn fors wat middelen voorzien voor de vergroening van het openbaar domein.

Het is de ambitie van de stad om het openbaar domein op te waarderen door meer groen en op die manier meer kleur in het straatbeeld te brengen. De 'beleving' doorheen straten of in woonwijken kan op die manier versterkt worden. Veel aandacht gaat bij deze operatie naar de verscheidene begraafplaatsen in het centrum en de deelgemeenten.

Niet ondoordacht te werk gaan
De keuze van planten bij deze vergroeningsoperatie is ook ingegeven vanuit de visie naar 'beheersbaar onderhoud'. Heel vaak zijn het planten die elkaar in bloei opvolgen waardoor onkruid geen kans krijgt en zijn het planten met uniform onderhoud, die de stedelijke groendienst enkel in de wintermaanden moet insnoeien.

De voorbij maanden testte de stadsdienst heel wat zaken uit, zoals het aanbrengen van perkjes met vaste planten en bloemen (bv. Deken de Bolaan, Prof. Dewulfstraat, Molendreef in Proven,...) en bloembollen. Daarvoor waren dit gewone grasvlaktes met weinig beleving. Door een goeie combinatie van verschillende planten en bloemen ontstaat er diversiteit en kleur in het straatbeeld.

Ook op begraafplaatsen
Na een rondgang begin dit jaar over het volledige grondgebied, bakende de groendienst een 150-tal zones af, van enkele m² tot iets grotere restpercelen. Zones die nu allemaal in gras zijn ingezaaid, maar waar mogelijk zal het stadsbestuur die de komende jaren aanpakken. Afhankelijk van locatie en mogelijkheden worden dit: extra bomen, plantenperkjes, bloembollen in het voorjaar, bloemenweides,... In hoofdzaak zullen deze werken gebeuren in eigen regie door de groendienst.

Een belangrijk deelproject binnen de doelstelling om het openbaar domein te vergroenen zijn de stedelijke begraafplaatsen. De begraafplaatsen van Watou en Reningelst werden vorig jaar reeds aangepakt, recent zijn de werken aan de begraafplaatsen Haringe, Proven, Krombeke, Roesbrugge en het Rekhof opgestart. Voor al die werken op de diverse begraafplaatsen vraagt het stadsbestuur de bevolking om geduld en begrip, omdat de praktische uitvoering tijd vergt.

Van dolomiet naar steenslaggazon
Concreet gaat de groendienst op die begraafplaatsen zoveel mogelijk de onderhoudsonvriendelijke 'dolomiet' wegnemen en na verrijking met compost vervangen door het inzaaien van gras. Om de toegankelijkheid te garanderen - ook voor rolstoelgebruikers – brengen de medewerkers op de hoofdassen op de verschillende begraafplaatsen een 'steenslaggazon' aan. Die combinatie van steenslag, aarde en graszaad zorgt voor een stevige ondergrond die ook onderhoudsvriendelijk blijft.  Wellicht komend najaar of voorjaar 2021 volgt dan de aanplanting van vaste planten en bloembollen om de begraafplaatsen verder op te waarderen. Tevens zijn ook nog extra zitbanken voorzien.

Volgende fases op Ter Ruste
Ondertussen werd ook de opdracht toegekend om een gelijkaardige vergroening en opwaardering uit te voeren op de begraafplaats Ter Ruste. Eerder werd daar een eerste fase (inkom en strooiweide) uitgevoerd, nu volgen de verdere fases vanaf komende maanden met vergroening, nieuwe kinderbegraafplaats, nieuwe zones voor urnevelden, parking,...

Schepen Ben Desmyter
ben.desmyter@poperinge.be