Chantal Vanzieleghem

• Geboortedatum:

6 juli 1968

BEROEP
Sociaal assistent, werkzaam als zorgcoach in de gemeenten Vleteren, Lo-Reninge en Alveringem. Tot vorig jaar gewerkt als streekverantwoordelijke binnen Familiehulp voor de deelgemeenten van Poperinge. Voorzitter Vrouw en Maatschappij.

PERSONALIA
Gehuwd met Bart Lips, mama van Wout, Emma, Ine en Rien. Komt uit Watou en woont ruim 30 jaar in Poperinge.

Hobby's?
Lopen, fietsen, koken voor jeugdbeweging, handwerk (naaien, breien, …), lid van Femma, de Wervel, kriebelteam St Benedictus.

Op welke manier zit Poperinge bij jou in het lijf?
Ik ben geboren en getogen in Poperinge. Woon er al m’n hele leven, het overgrote deel van m’n beroepsloopbaan heb ik in Poperinge en deelgemeente gewerkt. Hierdoor voel ik me met elke vezel van m’n lichaam thuis in Poperinge.

Op welke realisaties ben je het meest trots?
Het zwembad en vernieuwing sporthallen; de aanleg van de nieuwe fietspaden; inspraak van de bewoners die mogelijk gemaakt en gestimuleerd werd in bewonersplatforms, allerlei adviesraden, focusgroep, contacten met verenigingen; alle grote en kleine initiatieven vanuit het OCMW om voor alle bewoners het leven in Poperinge goed te maken.

Beleidsprioriteiten voor de komende zes jaar?
Vroomhofsite: een opportuniteit om het centrum van de stad te verfraaien met een zeer divers aanbod.
Veilig verkeer, mobiliteit voor iedereen: met 4 kinderen die dagelijks in het verkeer fietsen en ikzelf die me geregeld in de stad en deelgemeenten verplaats, blijft veilig verkeer belangrijk. Het aanbod van openbaar vervoer moet aangepast zijn aan de noden van de streek, voldoende fietspaden …
Sociaal beleid: vanuit m’n werkervaring vind ik het belangrijk dat Poperinge de stad van het goeie leven is voor iedereen, ook voor de kwetsbare inwoners. Het is belangrijk dat de stad mee helpt bewaken dat iedereen de mogelijkheden krijgt om goed te leven (onder de verschillende vormen van volledig zelfstandig thuis tot een opname in een residentiële setting).
Vrije tijd en onderwijs: als gezin met schoolgaande kinderen vind ik het belangrijk om een goed uitgebouwd vrijetijdsaanbod te hebben (cultuur, jeugd, sport, kunstonderwijs).
Dorpenplan: zorgen voor de zuurstof van een dorp. Nieuwe woonprojecten zijn belangrijk zodat jonge mensen in een dorp komen wonen. Maar het is ook belangrijk dat er leven is in de dorpsbrouwerij. En daar de nodige ondersteuning bieden vanuit de stad.

Welke activiteiten wil je voor geen geld missen?
Er is een ruim en divers aanbod aan activiteiten in Poperinge en daardoor is het geregeld kiezen aan welke activiteiten ik en/of m’n gezin zal deelnemen. Daarnaast is er nog het grote aanbod van activiteiten vanuit de vele verenigingen die Poperinge rijk is, wat de keuze vaak nog moeilijker maakt