Pieter (39) is de trotse papa van Sam, Vic en Zoë, en zaakvoerder van een datarecuperatiebedrijf. Sinds 2007 zetelt hij in de Poperingse gemeenteraad. In 2014 volgde hij Marleen Baelde op als schepen en werd hij bevoegd voor ICT, communicatie, mobiliteit, duurzaamheid en seniorenbeleid. Tijd voor een terug- en vooruitblik. Pieter, het valt op dat de ‘fiets’ steeds meer zichtbaar is in Poperinge.

Een bewuste keuze?
Pieter: “Absoluut! Verkeersveiligheid ligt ons nauw aan het hart. In de stad hebben we nu eenmaal gemengd verkeer met fietsers, voetgangers en automobilisten, zeker in de schoolomgevingen. Hier een evenwicht in vinden, is niet gemakkelijk, maar met enkele bijsturingen halen we toch positieve resultaten. Door enkele binnenbochten in het stadscentrum uit te vlakken, wordt de zichtbaarheid voor fietsers verhoogd en worden conflicten tussen fietser en automobilist vermeden. We zetten ook in op bijkomende zachte verbindingen voor fietsers en voetgangers. Daarom hebben we het Quintenswandelpad opengesteld voor fietsers. Het Bluebike-punt aan het station komt zowel de recreatieve als de functionele fietser ten goede. Er zijn ook publieke fietspompen en er werd geïnvesteerd in een eerste reeks nieuwe picknickbanken op mooie rustplaatsen. Naar Watou en Woesten legden we vrij-liggende fietspaden aan.”

Je haalt zelf de schoolomgevingen aan. Hoe zien jullie dit?
Pieter:  “Elke situatie moet afzonderlijk bekeken worden maar met de invoering van de zone 30 in het hart van de stad hebben we wel een belangrijke stap gezet. De variabele snelheidsborden moeten dit ondersteunen naar de automobilisten. De aanpak van de schoolomgeving in de Bruggestraat en bij de Sint-Janskerk springt natuurlijk in het oog. Door een wijziging in de kiss & ride zone en bijkomende parkeerplaatsen bij de Sint Janskerk, zetten we een grote stap vooruit. Dit succes is te danken aan een zeer goeie samenwerking tussen stad en school. Bij de Torteltuin in de Werf schakelen we nu over naar een schoolstraat, waarbij de toegangsweg naar school bij begin- en einduur wordt onderbroken voor automobilisten. Zo wordt absolute voorrang gegeven aan voetgangers en fietsers. Na de testperiode volgt een evaluatie en bijsturing met de school en de buurt.”

“De senioren denken op vandaag mee aan de wereld waarin morgen onze kinderen en kleinkinderen zullen vertoeven.”

Mobiliteit en duurzaamheid gaan hand in hand. Welke inspanningen levert Poperinge op vlak van duurzaamheid? Pieter:  “Poperinge ondertekende het ‘Burgemeestersconvenant’ waardoor het zich tot doel stelde om tegen 2020 tot 20% minder CO2 uit te stoten. De acties hiervoor worden nu uitgerold. Zo plaatsen we volgende maand zonnepanelen op het Jeugdcentrum De Kouter en op de bibliotheek de Letterbeek. We onderzoeken ook wat we op vlak van energie kunnen doen voor onze andere gebouwen. Een grote energieslokker blijft de openbare verlichting. We zijn heel bewust niet meegegaan in de algemene trend van het doven van de openbare verlichting, vanuit de bezorgdheid dat er best wel wat plaatsen zijn waar beter wel licht is, bv. voor de verkeersveiligheid. Zo groeien we steeds meer naar het scenario van led-verlichting die ons fors doet besparen in energiegebruik, maar die ons ook het basiscomfort geeft van openbare verlichting.”

Je bent ook bevoegd voor het seniorenbeleid. Wat zijn daar de speerpunten? Pieter: “Uit de vele contactmomenten blijkt dat ook onze senioren graag een eigen inbreng hebben. Er wordt dan ook hard ingezet op hun inspraak, we zouden wel gek zijn als we de ervaring niet zouden halen waar ze te vinden is. De seniorenraad brengt steeds weer verbeterpunten naar voor, en waar mogelijk worden deze uiteraard aangepakt. Senioren hebben op vandaag meer dan ooit nood aan kwaliteitsvolle vrijetijdsbeleving. Onze dienst cultuur zorgt er in samenwerking met de seniorenraad voor dat er jaarlijks een aantal leuke evenementen worden ingepland die door iedereen kunnen worden gesmaakt. De senioren denken op vandaag mee aan de wereld waarin morgen onze kinderen en kleinkinderen zullen vertoeven.”